Dat heeft advocaat Monique Doomernik van Uwjurist.nl vrijdag bevestigd.

Het echtpaar liep de prijs op hun vaste lotnummer mis, omdat er iets mis was
gegaan bij het innen van het abonnementsgeld. Het echtpaar heeft, zei
Doomernik vrijdag, verschillende pogingen gedaan het geld alsnog voor de
trekking over te mogen maken. De Staatsloterij had laten weten dat dat niet
kon en dat hun lotnummer was uitgesloten van deelname.

Bij de trekking in augustus bleek dat er 50.000 euro op het nummer was
gevallen. "Het echtpaar was vergeten om geld aan te vullen op een oude
rekening. In plaats van de vereiste 12,50 euro stond er 10,00 euro op. Ze
wilden bijstorten, maar dat mocht niet baten, ook al was het acht dagen voor
de trekking en konden er in de winkel nog volop loten worden gekocht,"
aldus Doomernik.

De juristen willen nu dat het geld wordt uitgekeerd en dat de algemene
voorwaarden van de loterij worden aangepast en verbeterd. "De
voorwaarden van de loterij zijn niet helder en er is sprake van ongelijke
behandeling. Mensen die via het internet een lot kopen, krijgen vier
mogelijkheden om te betalen. Mensen met een vast lotnummer mogen slechts één
keer betalen."

De Staatsloterij keert het bedrag niet uit, zo zei een woordvoerster vrijdag.
Volgens haar is de Staatsloterij formeel geen incasserende partij en
proberen banken eenmalig geld af te schrijven als een machtiging is
afgegeven. Mensen die via internet een lot kopen met een creditcard, betalen
ook direct. Van vier pogingen is daar geen sprake, aldus de woordvoerster.

"Iedereen die meespeelt is zelf verantwoordelijk voor betaling.
Degene die de inleg niet betaalt is uitgesloten van deelname. Als er een
prijs op dat lot valt, kunnen we dan ook niet uitkeren."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl